Tourtocht 50 km; "Rondje Oosterschelde"

Via Stormvloedkering en Zeelandbrug

Download de route als GDB-bestand voor Android smartphones. Het GDB-bestand kan geladen worden in de app "My Tracks" van Google (gratis)

Download de route als GPX-bestand voor de IPhone. Het GPX-bestand kan geladen worden in de app "Cyclemeter" (kost euro 4,-)

Start is op Neeltje Jans, zeezijde op de parallelweg/fietspad van de N 57

I. OOSTERSCHELDEKERING
Na de start rechtdoor, weg onderlangs Topshuis (zeezijde) volgen. Weg maakt na Topshuis bocht naar rechts, loopt omhoog en gaat de Oosterscheldekering op, bocht naar links en loopt direct naast N 57 als parallelweg.
Parallelweg blijven volgen over de hele Oosterscheldekering.
Aan het einde van de Oosterscheldekering gaat de weg naar beneden.

II. SCHOUWEN
Onderaan de weg direct rechts onder de tunnel (onder de N 57) door = Westerseweg.
Einde Westerseweg bij T-splitsing rechts, richting dijk.
Bij dijk links aanhouden en onderlangs dijk roeien (=Westboutweg), steeds maar rechtdoor, wordt Suikerdijk.
Suikerdijk gaat na ongeveer 2 km omhoog, gaat over een verkeersheuvel, dan volgt bovenop een kruispunt, hier de keuze:

• Links aanhouden en in vliegende vaart naar beneden racen, over de 3 verkeers-drempels vliegen, helaas moet dan ook weer tegen de dijk opgeroeid worden. of
  • Rechtdoor, min of meer op de dijk blijven en genieten van het haventje en het kinderkopjes-wegdek langs het haventje. of
  • Rechtsaf naar het café aan het water.

Weg onder-/bovenlangs komen weer bij elkaar op de dijk = Plompetorenweg: geniet van het uitzicht en de Zeelandbrug die in de verte al gloort.
Plompetorenweg draait na een stuk roetsen (ca. 2 km) naar links, weg van het water.
Weg volgen, deze gaat over in de Karremansweg: na ca. 700 m. staat links een blauwe container met tekst + Zeemeermin, daar tegenover rechtsaf fietspad (niet verhard) inslaan.
Na ca. 1 km aan rechterzijde een caisson als stille getuige van de watersnoodramp: je roetst nu waar de grootste dijkdoorbraak was in 1953!
Aan einde fietspad een klimmetje, dan voorrangsweg oversteken en vrijwel rechtdoor het fietspad weer op. Dit loopt direct langs de Oosterschelde: bij laag water is aan de recherkant het zeewurmenparadijs
te zien. Na 1,5 km. maakt het fietspad een haarspeldbocht naar links (op de pier), dan volgt een gemeen klimmetje dijk op. Op de dijk links en direct weer rechts (haarspeldbocht): die weg volgen: deze komt uit op de Inlaagweg. Deze volgen (loopt midden door een natuurgebied met inlagen: = natte gebieden, veel vogels), tot vlak voor café Heerenkeet.
Voor café Heerenkeet naar rechts, richting water, al snel haarspeldbocht naar links, onderlangs terras Heerenkeet naar het fietspad tussen dijk en Oosterschelde. Fietspad op: let op er zitten af en toe niveauverschillen in het asfalt van dit pad, tot Zierikzee!!! Na ca. 1,5 km. volgt een vorksplitsing; hier de dijk op (en niet rechtdoor: daar volgt een duik in het water/op de stenen!)
Fietspad blijven volgen: eerst even op de dijk, houd bij de T-kruising rechts, en roets weer onderaan de dijk, direct langs de Oosterschelde.
Na ca. 2 km. klimmetje dijk op, haarspeldbocht naar links, idem naar rechts, dijk af (steil!) en weg volgen. Deze komt na ca. 1 km. op de Havenweg uit. Linksaf Havenweg op, bij parkeerterrein links aanhouden; Havenweg gaat over in Eerste Weegje. Aan eind hiervan bij T-splitsing bij gracht rechtsaf fietspad op. Dan volgt na een paar honderd meter de... haven van Zierikzee met links veel mooie monumenten-panden/schilderachtige straatjes en links en rechts van de weg vele prettige terrassen met veel lekkers te eten en drinken: take a break: je hebt nu iets meer dan de helft van de tocht er op zitten!

Na de evt. break weg oostwaarts volgen tot bij de oude stadspoort: hier naar rechts, onder de poort door (links ligt overigens de museumhaven van Zierikzee, omzoomd met oude VOC heren huizen: de moeite waard om hier nog even een rondje te roetsen).
Door de poort, over de ophaalbrug en rechtdoor: volg ANWB-fietsbord met Zeelandbrug (staat aan linkerzijde van de weg, vlak na ophaalbrug).
Bij T-splitsing rechts aan houden, weer ANWB fietsbord: Zeelandbrug volgen.
Weg heet eventjes Groeneweegje, wordt Straalweg.
Kort stukje langs het industrieterrein van Zierikzee (Zeelandia bakkerij: Zeeuwse speculaas!).
Einde industrieterrein rechtdoor, leuke kleine weggetje in (niet rechts industrieterrein op!)
ZEELANDBRUG KOMT IN ZICHT!!!!!
Onderaan de dijk bij T-splitsing rechts: even helling trekken en...

III. OP DE ZEELANDBRUG
Nu 7 km gestaag voort roeien en direct aan eind van de afdaling van de Zeelandbrug vol in de remmen want hier moet je direct rechtsaf, een stukje parallel aan de afdaling terug richting Oosterschelde.

IV. NOORD BEVELAND
Bij Oosterscheldedijk op T-splitsing linksaf (=Oostzeedijk), richting Colijnsplaat.
Steeds rechtdoor blijven fietsen; centrum Colijnsplaat links laten liggen (of aanleggen: aantrekkelijke terrasjes, laatste kans om te fourageren alvorens de verlaten en onherbergzame plattelanden van Noord Beveland door te roeien!!!)
Na centrum rechtdoor blijven roeien onderlangs dijk (=Havenweg), gemaal passeren, steeds rechtdoor (jachthaven van Colijnsplaat ligt rechts achter de dijk).
Havenweg gaat over in Westzeedijk en gaat de dijk op: blijf van het mooie uitzicht genieten!
Na 2 km. draait weg naar links, het land in.
Bij de 1e kruising rechtsaf (=Langeweg), weg volgen; Langeweg gaat bij dijk over in de Verlaetweg: deze volgen.
Bij kruising rechtdoor (=Zandhoekweg), deze blijven volgen; wordt Keihoogteweg: steeds maar onderlangs de dijk blijven roeien.
Na een tijd komt een bocht naar links: volgen, na ca. 300 m. gaat weg de dijk op.
Bovenop dijk op de kruising rechtsaf (=Groeneweg).
Groeneweg volgen, slingert wat en gaat de dijk op: daar links aanhouden (=Longroomweg).
Einde Longroomweg rechtsaf, voorrangsweg op (=Nieuweweg).
Dan 1e weg rechts, richting Roompot (=Sophiaweg).
Weg volgen tot haven dan links (of rechts daar is een cafe restaurant met... bier!!! )
Weg loopt stukje langs haven, draait naar links van haven af en gaat omhoog (=Ostrea).
Even helling trekken, aan eind van Ostrea rechtsaf slaan en langs rood/witte paaltje pad opgaan.
Let op: het is hier erg smal, er kunnen tegenliggers aankomen!!!
Paadje wordt al snel fietspad langs Oosterschelde: geniet van het uitzicht, ook is nu het eindpunt Neeltje Jans in zicht!
Fietspad draait aan einde naar links, passeer de 'slagboom' en volg dan de weg rechtsaf.
Steeds maar onderlangs de dijk blijven fietsen, steeds rechts aanhouden (=Jacobaweg).
Jacobaweg gaat onder tunnel (=onder N 57) door. Na tunnel 1e weg rechts, helling trekken en je roeit weer op de

V. OOSTERSCHELDEKERING
Paralellweg naast N 57 blijven volgen tot over de sluis, direct na sluis linksaf parallelweg/ fietspad zeezijde Neeltje Jans op, nu nog 2 km. volhouden en dan...